Παναγιώτης Θεοδοσίου
 
  • English
  • Greek
ΜΕΝΟΥ
Αρχική Σελίδα
Βιογραφικό Σημείωμα
Εργογραφία
Συναυλίες
Δισκογραφία
Εκδόσεις
Αρθρογραφία
Ραδιοφωνικές Παραγωγές
Οπτικοακουστικό Αρχείο
Επικοινωνία
Αναζήτηση
NEA
Καλώς ήλθατε στο δικτυακό τόπο του συνθέτη Παναγιώτη Θεοδοσίου!

Μπορείτε να ακούσετε ηχητικά δείγματα από τα έργα του αλλά και να μοιραστείτε μαζί του τις ιδέες και τις απόψεις σας.

Επόμενες εκδηλώσεις:
Carla Rees Athens Recital
Η Carla Rees ερμηνεύει έργα για άλτο φλάουτο και μπαρόκ φλάουτο κλασικών και μπαρόκ συνθετών.
Θέατρο RADAR. 8 Νοεμβρίου 2017 21:00
Έργα G.F.Telemann, C.Ph.EBach, J.J.Quantz, M.Oliva, C.Morsink, S.Frew, Ν. Χαριζάνος, Π.Θεοδοσίου, (Flow για σόλο άλτο φλάουτο) Κ.Ρεκλείτη, Κ.Ναντζόρου

Welcome to the website of the composer Panagiotis Theodossiou!

You can hear sound clips from his works and share your ideas and opinions.

Next Concerts:
Carla Rees Athens Recital
Carla Rees on Classical and Modern Composers
at Radar Theater (Ag. Ioannou & Pytheiou, Athens, Greece)
November 08, 2017 21:00 Carla Rees performs on alto flute and baroque flute works by G.F.Telemann, C.P.E.Bach, J.J.Quantz, M.Oliva, C.Morsink, S.Frew, N.Harizanos, P.Theodossiou, (Flow for alto flute solo) K.Rekleiti, K.Mantzorou
LINKS
Menestrelon
Ορχήστρα των Χρωμάτων
Μουσικό Διαδυκτιακό Περιοδικό
Ecclesia
Ένωση Ελλήνων Μουσουργών
 
 
Peter Maxwell Davis (1934-) Εκτύπωση E-mail
Κριτική CD
("Ta Moussika" magazine, 4, Autumn 1998)
I
The Strathclyde Concertos vol.1
1.    Concerto no.1 for Oboe and Orchestra
2.    Concerto no.2 for Cello and Orchestra
Robin Miller : Oboe
William Conway : Violoncello
Scottish Chamber Orchestra, Sir Peter Maxwell Davis
Unicorn – Kanchana, 1989, Διάρκεια : 61’19’’
ΙΙ
1.    Sinfonia Concertante
2.    Sinfonia
David Nicholson : Flute
Robin Miller : Oboe
Lewis Morrison : Clarinet
Gareth Newman : Bassoon
Robert Cook : French Horn
Tristan Fry : Timpani
Scottish Chamber Orchestra, Sir Peter Maxwell Davis Conductor
Unicorn – Kanchana, 1986, Διάρκεια : 59’20’’

ΙΙΙ
1.    Info the Labyrinth
2.    Sinfornietta Academica
Neil Mackie : tenor
Scottish Chamber Orchestra, Sir Peter Maxwell Davis
Unicorn – Kanchana, 1983/1984, Διάρκεια : 64’39’’

Στη σειρά των έργων του καταξιωμένου πια σήμερα βρετανού συνθέτη και αρχιμουσικού Sir Peter Maxwell Davis, που έχουν ηχογραφηθεί από την εταιρεία Unicorn – Kanchana, περιλαμβάνονται δυο από τα δέκα κοντσέρτα του Strathclyde,  για oboe και violoncello αντίστοιχα, καθώς και το συμφωνικό τρίπτυχο Sinfonia Concentante (1982  ), Into the Labyrinth ( 1983  ) και Sinfonietta Academica (1983  ). Έργα, που καλύπτουν το περιεχόμενο των τριών δισκογραφικών εκδόσεων, που παρουσιάζονται εδώ.
Τα κοντσέρτα του Srathclyde αποτελούν, από κοινού, αναθέσεις του Συμβουλίου Τεχνών της Σκωτίας και του Τοπικού Συμβουλίου του Srathclyde, μιας από τις σημαντικότερες, σήμερα, πηγές ενίσχυσης και υποστήριξης των Τεχνών στην Μεγάλη Βρεττανία.
Αν και στο ανεξάρτητο κοντσέρτο για βιολί (1985 ) – αφιερωμένο και πρωτοερμηνευμένο από τον Isaac Stern – η τακτική ήταν η παραδοσιακή, σε ολόκληρη τη σειρά των δέκα αυτών κοντσέρτων ακολουθείται μια αρκετά διαφοροποιημένη άποψη σχετικά με τις μορφικές ισορροπίες του είδους αυτού.
Το πρώτο κοντσέρτο, γραμμένο για oboe και μικρή ορχήστρα καθώς και το, ελαφρώς πιο ενδιαφέρον, δεύτερο, γραμμένο αντίστοιχα για violoncello και κάπως πιο εκτεταμένο ορχηστρικό σύνολο, αν και ακολουθούν την παραδοσιακή τριμερή μορφή – Γρήγορο, Αργό, Γρήγορο – απέχουν πολύ από την συνήθη κλασικορομαντική παράδοση της σύγκρουσης και αντιπαράθεσης μεταξύ του κορυφαίου και της ορχήστρας. Στην θέση της ο συνθέτης προτείνει έναν διάλογο μεταξύ ίσων. Τόσο ο σολίστας όσο και μαέστρος έχουν ισοδύναμη συμμετοχή στην ηχητική πορεία των δυο έργων.
Όμως, η ιδιόρρυθμη αυτή συνύπαρξη παράδοσης και πρωτοπορείας, που δεν είναι καθόλου άγνωστη στους βρετανούς συνθέτες – ας θυμηθούμε εδώ τον Sir Michael Tippett και την κλασικότροπη, αλλά και μοντέρνα ταυτόχρονα συνθετική τακτική του – επεκτείνεται και στον τρόπο δόμησης των δυο έργων. Η μορφή της σονάτας, όπως χαρακτηριστικά δηλώνει ο αρκετά κατατοπιστικός σχολιαστής της έκδοσης Stephen Pruslin, είναι σαν «φάντασμα» πανταχού παρούσα. Αλλά και η γενικότερη εντύπωση είναι αυτή μιας αυστηρής και απόλυτης μουσικής. Κι όμως, στην πραγματικότητα βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια καθαρά προγραμματική έκφραση, που βασίζεται στις μουσικοθεατρικές και θρησκευτικές ανησυχίες του βρετανού συνθέτη. Το κοντσέρτο για oboe αναφέρεται στην Επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος με το σολιστικό όργανο να υποδύεται, κατά κάποιο τρόπο, το Τρίτο Πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, ενώ το κοντσέρτο για violoncello αποτελεί αναπαράσταση της ορμητικής και πολυποίκιλης σε σχηματισμούς καθόδου ενός πουλιού, με το cello να ακολουθεί ηχητική αυτήν την πορεία.
Τα δυο έργα δέχθηκαν την δημόσια πρώτη τους ένα χρόνο έπειτα από την σύνθεσή τους στην αίθουσα συναυλιών της Γλασκώβης από τις ίδιες ακριβώς δυνάμεις που συμμετέχουν και στην παρούσα ηχογράφηση.
Τόσο ο πρεσβύτερος Robin Miller στο oboe όσο και ο νεότατος William Conway στο violoncello περιέχουν τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την ηχητική πραγμάτωση των δυο έργων – οι ισορροπίες μεταξύ ελεύθερης ρομαντικής έκφρασης και αυστηρής εκφοράς του σύγχρονου μουσικού λόγου είναι αξιοσημείωτες – ενώ η Σκωτική Ορχήστρα Δωματίου, υπό την διεύθυνση του συνθέτη, συμβάλλει υποδειγματικά στην ολοκλήρωση της παρουσίασής τους.
Αρκετά προγενέστερη των κοντσέρτων του Srathclyde είναι η συμφωνική τριλογία Sinfonia Concertante – Into the Labyrinth – Sinfonietta Academica η σύνθεση της οποίας εκτείνεται, όπως είδαμε, στην διετία 1982-1983. Πρόκειται για τρία ανεξάρτητα έργα από τα οποία το πρώτο και το τρίτο έχουν ένα καθαρά συμφωνικό χαρακτήρα ενώ το δεύτερο ανήκει στη μορφή της cantata – με το συνθετικό υλικό και το γενικότερο ύφος των έργων να παραπέμπουν σε μια ενότητα.
Προσεγγίζοντας την συμφωνική γραφή του P.M.Davis ενδιαφέρον θα είχε να ξεκινήσουμε από ένα έργο, που, αν και δεν ανήκει στην παρούσα τριλογία, περιλαμβάνεται, όχι άστοχα ίσως, στη μια από τις δισκογραφικές εκδόσεις που παρουσιάζουμε συνοδεύοντας την Sinfonia Concertante.
Η τετραμελής Sinfonia του 1962- ανάθεση της Αγγλικής Ορχήστρας Δωματίου με πρώτη ερμηνεία από τον Colin Davis – δεν είναι ούτε μια νεοκλασική συμφωνία  με ρίζες στον 18ο αιώνα ούτε μια συμφωνία δωματίου κατά τη σύλληψη ενός Schoenberg. Πρόκειται για ένα έργο που βασίζεται κατά ένα εξαιρετικά πρωτότυπο τρόπο στους Εσπερινούς (Vespers) του 1610 του Claudio Monteverdi, έργο το οποίο διασκεύαζε εκείνη την εποχή ο συνθέτης στα πλαίσια της διδασκαλίας του στο σχολείο του Cirencester. Κάθε ένα από τα μέρη της Sinfonia βασίζεται αφετηριακά σε ένα μελωδικό ή αρμονικό στοιχείο επιλεγμένων μερών του έργου του Monteverdi.
Είκοσι χρόνια αργότερα, στα 1982, και έπειτα από την σύνθεση πολλών συμφωνικών έργων, ο Davis επιστρέφει στη γραφή της συμφωνίας δωματίου με το πρώτο έργο της παρούσας τριλογίας, την τριμερή Sinfonia Concertante για έξι σολίστες και έγχορδα. Τόσο ο τίτλος όσο και ο τρόπος δόμησης του έργου παραπέμπουν κατευθείαν σε ένα άλλο κορυφαίο έργο του παρελθόντος, την Sinfonia Concertante K.297b του W.A.Mozart, γραμμένη για ένα σολιστικό κουαρτέτο, που αποτελείται από όμποε, κλαρινέτο, φαγκότο και κόρνο με συνοδεία εγχόρδων.
Εδώ ο Davis διατηρεί την επιλογή των τεσσάρων οργάνων του Mozart, προσθέτει όμως ένα φλάουτο, μετατρέποντας το σολιστικό σύνολο σε κουιντέτο και γράφοντας επιπλέον ένα σημαντικό μέρος για τα τύμπανα. Οι Μοτσάρτιες ή και Μπετοβενικές νύξεις είναι εμφανείς σε ολόκληρο το έργο, που ταλαντεύεται ανάμεσα στην φόρμα sonata και στην ελεύθερη γραφή, ενώ διάχυτος είναι ο μυστηριακός του χαρακτήρας.
Πρωτοερμηνεύθηκε το 1983 από την Ορχήστρα την Ακαδημίας του Αγίου Μαρτίνου στους Αγρούς υπό τον Sir Neville Mariner. Στην παρούσα ηχογράφηση βέβαια ο συνθέτης διευθύνει με έναν εντελώς προσωπικό και δεξιοτεχνικό τρόπο την Σκωτική Ορχήστρα Δωματίου και τους έξοχους σολίστες David Nicholson στο φλάουτο, Robin Miller στο όμποε, Gareth Newman στο φαγκότο, Robert Cook στο γαλλικό κόρνο και Tristan Fry στα τύμπανα.
Με την καντάτα Into the Labyrinth, που ολοκληρώθηκε στα 1983, ο βρετανός συνθέτης προσεγγίζει ακόμη βαθύτερα το μυστηριακό ύφος, που είχε εισηγηθεί στο ακριβώς προηγούμενο έργο του. Το Σιμπελιακής ατμόσφαιρας τετραμερές αυτό έργο βασίζεται στην διασκευή τμημάτων  του θεατρικού έργου The Well του George Mackay Brown, που έκανε ο ίδιος ο συνθέτης και που θεματολογικά κινείται γύρω από την οικολογική καταστροφή και την αέναη δυνατότητα της φύσης να ανανεώνεται παρά την άγρια και άσκοπη εκμετάλλευσή της από τον άνθρωπο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι για το θεατρικό αυτό έργο, που γράφτηκε στα 1981, ο Davis είχε ετοιμάσει τη μουσική επένδυση, από την οποία προέκυψε και το παρόν έργο. Ένα έργο για τενόρο και ορχήστρα δωματίου, που ανήκει τόσο στην καντάτα όσο και στο συμφωνικό τραγούδι. Γραμμένο για τον σκωτσέζο τενόρο Neil Mackie και την Σκωτική Ορχήστρα Δωματίου, πρωτοεκτελέστηκε το 1983, στα πλαίσια του Φεστιβάλ του St. Magnus. Οι ίδιες ακριβώς δυνάμεις ερμηνεύουν έξοχα το έργο στην παρούσα ηχογράφηση, αποδίδοντας με λεπτομέρεια κάθε απόχρωση ύφους και ηχοχρώματος.
Το τελευταίο έργο της τριλογίας, η Sinfonia Academica, κλείνει τον όλο κύκλο με μια λιγότερο αφηρημένη διάθεση και πιο «κλασική» γραφή, που αγγίζει τα όρια της φόρμας sonata. Δεν είναι λίγες  οι στιγμές που το παραδοσιακό υλικό – στη μορφή του αγγλικού folklore – δημιουργεί μια ευχάριστη ατμόσφαιρα πλησιάζοντας τα όρια του κωμικού. Η έννοια του «ακαδημαϊκού» εδώ δεν απέχει πολύ από την αντίστοιχη χρήση της από τον J. Brahms και την Ακαδημαϊκή Εισαγωγή του ή από τον Β. Britten και την Ακαδημαϊκή του Καντάτα.
Το έργο γράφτηκε ειδικά για την επέτειο των τετρακοσίων χρόνων από την ίδρυση του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου, όπου και ερμηνεύτηκε για πρώτη φορά στα 1983 από τις παρούσες δυνάμεις.
Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι τόσο η ηχογράφηση όσο και η γενικότερη επιμέλεια των δισκογραφικών εκδόσεων, που παρουσιάσαμε, ολοκληρώνουν την εικόνα μιας απόλυτα ικανοποιητικής μουσικής πρότασης.
(περιοδικό "Τα Μουσικά", τ.4, Φθινόπωρο 1998)
 
(C)2007 Παναγιώτης Θεοδοσίου.
powered by PromoWeb